Κλινική Ψυχολογία και Συμβουλευτική

Κωδικός μαθήματος
3102
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Δ
Κατηγορία μαθήματος

Υποχρεωτικό επιλογής

Υποχρεωτικό επιλογής

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στις βασικές έννοιες της κλινικής ψυχολογίας και τις βασικές κατηγορίες διαταραχών στην ψυχοπαθολογία ενηλίκων σύμφωνα με το DSM-5. θα γίνει κριτική παρουσίαση θεμάτων αναφορικά με τον ορισμό, την περιγραφή, την κατανόηση και την αντιμετώπιση της αποκλίνουσας συμπεριφοράς. Τον ρόλο του Κλινικού Ψυχολόγου στην Ψυχική υγεία και την συνεργασία του με τον λογοθεραπευτή.
Ειδικότερα, παρουσιάζονται τα συστήματα ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών, οι βασικές διαγνωστικές κατηγορίες κατά DSM-5 και οι σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις στην ψυχοπαθολογία ενηλίκων. Δίνεται έμφαση στην κατανόηση της κλινικής εικόνας, καθώς και των ψυχολογικών και νευροβιολογικών θεωριών για την αιτιοπαθογένεια των διαταραχών αυτών. Γίνεται αναφορά στις θεραπευτικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση των ψυχικών διαταραχών από την πλευρά του Κλινικού Ψυχολόγου και του Ψυχιάτρου καισυζητούνται η χρησιμότητα, οι περιορισμοί και οι συνέπειες που έχει η διάγνωση ωςθεσμική πρακτική. Επιπλέον, θα παρουσιαστούν κλινικές περιπτώσεις μέσω βίντεο, με επίκεντρο τη διαδικασία διατύπωσης του προβλήματος στην κλινική ψυχολογία και την καλύτερη κατανόηση της ψυχοπαθολογίας. Θα γίνει αναφορά και στον τρόπο συμβουλευτικής προσέγγισης των ασθενών με ψυχοπαθολογία από την πλευρά του λογοθεραπευτή.
Με το πέρας του μαθήματος αναμένεται οι φοιτητές να έχουν:

  • κατανοήσει τις σύγχρονες θεωρίες για την ψυχοπαθολογία ενηλίκων και τα κύρια διαγνωστικά συστήματα ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών
  • τις βασικές έννοιες της κλινικής ψυχολογίας
  • αποκτήσει μια σφαιρική γνώση της ψυχοπαθολογίας ενηλίκων με έμφαση στις κυριότερες ενότητες διαταραχών
  • κατανοήσει τα μοντέλα για την αιτιολογία των ψυχικών διαταραχών
  • αποκτήσει βασικές γνώσεις γύρω από θέματα κλινικής ψυχολογικής παρέμβασης και συμβουλευτικής σε άτομα με αποκλίνουσα συμπεριφορά
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
  • Κλινική Ψυχολογία: Βασικές έννοιες
  • Κλινική ψυχολογική αξιολόγηση: Συνέντευξη, ερωτηματολόγια, δοκιμασίες
  • Ψυχοπαθολογία: Εισαγωγή και ιστορική ανασκόπηση
  • Σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις στην ψυχοπαθολογία
  • Η ταξινόμηση των ψυχικών διαταραχών σύμφωνα με το DSM-5
  • Αξιολόγηση, διάγνωση, διαφορική διάγνωση
  • Αγχώδεις διαταραχές
  • Ιδεοψυχαναγκαστικές διαταραχές/ Διαταραχές συνδεόμενες με τραύμα και στρεσογόνους παράγοντες
  • Διαταραχές της Διάθεσης - Αυτοκτονικότητα
  • Φάσμα σχιζοφρένειας και άλλες ψυχωτικές διαταραχές
  • Διαταραχές που σχετίζονται με ουσίες
  • Νευρογνωστικές διαταραχές
  • Μέθοδοι αντιμετώπισης και συμβουλευτικής
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Παραδόσεις Μαθήματος

39

Αυτοτελής προσωπική
μελέτη

36

Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις

50

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση γίνεται στην Ελληνική γλώσσα. 

Για τους φοιτητές Erasmus, στην Αγγλική γλώσσα.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Ερωτήσεις εφαρμογής γνώσεων (με βάση σύντομη αναφορά προβλήματος/μελέτη περίπτωσης)
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία (Εύδοξος)

  • Bennett, P. (2010). Κλινική Ψυχολογία και Ψυχοπαθολογία (Επιμέλεια: Α. Καλαντζή- Αζίζι, Γ. Ευσταθίου). Αθήνα: Πεδίο.
  • Bor, R., Miller, R. Gill, S., & Evans, A. Συμβουλευτική στο χώρο της υγείας (επιστ. επιμ. Φ. Λουμάκου & Φ. Αναγνωστόπουλος). Αθήνα: Πεδίο.
  • Heiden, L. A., & Hersen, M. (2011). Εισαγωγή στην κλινική ψυχολογία. Αθήνα: Πεδίο.
  • Κουρκούτας. Η Ε. (επιστ. επιμ.) (2017). Σχολική συμβουλευτική και παρεμβάσεις για παιδιά με διαταραχές. Αθήνα: Πεδίο.

Περαιτέρω βιβλιογραφία

  • Getzfeld, A. (2009). Βασικά Στοιχεία Ψυχοπαθολογίας (Επιμέλεια: Λ. Μεσσήνης). Πάτρα: Gotsis.
  • Kring, Α.Μ., Davison, G.C., Neale, J.M., & Johnson, S.L. (2010). Ψυχοπαθολογία Επιμέλεια: Ε. Αυδή, Π. Ρούσση). Αθήνα: Gutenberg
  • Χριστοπούλου, Α. (2008). Εισαγωγή στην Ψυχοπαθολογία του Ενήλικα. Αθήνα: Τόπος.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Journal of Abnormal Psychology
  • Journal of Consulting and Clinical Psychology
  • Clinical Psychology Review
  • Journal of Clinical Psychology
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SLT109